Lilje har ændret farve gennem årene.

Velkommen til DILS.DK Fora Debatforum Lilje har ændret farve gennem årene.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3155
    ClausD
    Deltager

    Jeg købte for en del år siden en flot hvid lilje med lilla prikker i. Nu er der gået omkring 10 år, og nu er denne lilje hvert eneste år i de sidste 3, vokset op som en orange lilje. En skam, da jeg rigtig godt kunne lide den hvide. Ikke at den orange ikke er flot i sig selv (jeg er VILD med liljer), men den hvide var nu noget specielt. Er der nogen der kan forklare mig i simple vendinger hvad der kan være sket, og hvad jeg kan gøre ved det?
    Mvh. ClausD

    #3156
    Anna
    Keymaster

    Hej. Claus. Jeg har aldrig hørt at liljer kan skifte farve. Dahlia kan med tiden ændre farve. Jeg prøver at lade dit spørgsmål gå videre til en der er mere liljekyndig hilsen Anna

    #3157
    Anna
    Keymaster

    Hej igen. Her er hans svar:
    Nej det har jeg aldrig selv oplevet eller hørt om det, men man skal jo aldrig sige aldrig. Jeg har en OT hybrid som jeg har købt som en bestemt sort men som efterhånden har udviklet sig som en mutant, så det kan muligvis lade sig gøre.

    #3158
    Bjørn Jacobsen
    Deltager

    Hej Claus
    Først af alt så skifter planter ikke farve det er genetisk bestemt hvilken farve og udseende man har. Det er muligt at manipulere farver enten ved at ændre på jordens sammensætning eller direkte ved at tilsætte farvestoffer til vandingsvandet. Det er sidst set med hvide orkideer. Ved at ændre på jordens sammensætning, ændre surhedsgraden eller tilstedeværelsen af forskellige sporstoffer, jern mangan osv. kan man påvirke farvernes intensitet og nuance, men ikke skifte farve.
    Men hvad kan så være en mulig forklaring:
    1. Den hvide lilje er forsvundet (udkonkurreret) af andre liljer. Hvis den hvide lilje har stået sammen med andre liljer.
    2. Andre liljer har ”forurenet” det sted som var tiltænkt den hvide lilje. Med forurenet menes at et skæl eller blot et stykke af et skæl ved en fejl er blevet flyttet til den placering, den hvide lilje havde. Udover stykker af skæl kunne det være bulbiller eller stængelløg og fremmede frø.
    3. Sidst så kunne det være frø fra den hvide lilje selv. En selvbestøvning vil give planter med andre farver end blot hvid, typisk vil farven orange forekomme da forældre planterne alle nedstammer fra krydsninger med planter hvor orange forekommer.
    Hvad kan der gøres ved det:
    1. Jeg tror du må indse at den hvide lilje er væk, eller i bedste fald er repræsenteret ved en eller flere af de blomsterstilke, som forhåbentlig findes omkring den orange lilje. Hvis det er muligt så flyt alle løg store som små til et sted hvor de kan passes med gødning og vand en sæson eller to, for at alle tilbageblivende løg har vist blomster og dermed afsløret om der er mere materiale tilbage af den hvide.
    Held og lykke!
    uddybende spørgsmål kunne være:
    Hvilken type var/er det?
    Hvor er den købt?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.