Hvordan får man en iris lacustris gjort "gravid" ?

Velkommen til DILS.DK Fora Debatforum Hvordan får man en iris lacustris gjort "gravid" ?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3186
    janne
    Deltager

    Hej
    Jeg er ny her og vil meget gerne høre om nogle af jer har erfaringer med at få iris a la iris lacustris til at danne frø. Det er nemlig ikke lykkedes mig selv om jeg jar prøvet at bestøve med en pensel.
    Skal der bestøves fra een blomst til en anden eller kan samme blomst bestøve sig selv?
    Jeg har nu en ny blomst på vej (den anden blomst er nu slunken og desværre ikke svulmet op) og vil meget gerne høre om jeg mon har en chance med den.

    Jeg vedlægger et billede af den mens den endnu var i fuld vigeur

    Mange hilsener jannedw

    #3189
    Bamse
    Keymaster

    Hej jannedw
    Det er sådan at princippet for bestøvning af Alle Iris er det samme. Pollen fra støvdrageren til støvfanget (griffelgrenen).
    Det optimale bestøvnings tidspunkt er en solskindsdag omkring middag. Pollenet er da tørt og støvfanget modent til at modtage pollen (hos nogle Iris kan man observere at støvfanget bliver fugtigt).
    Hos nogle Iris er pollenet ikke så nemt at komme til. Derfor er det nemmest at tage støvdrageren af planten med en pincet og med lidt vold overfører til støvfanget (oversiden). Det behøver ikke kun at være på det yderste af læberne men også gerne længere ind (altså helt ind i spalten mellem griffelgrens to læber) på oversiden.
    Man skal udfører bestøvningen på alle tre støvfang for at få blot lidt frø ud af det.
    Jeg er ikke 100% sikker men det jeg ”lige” har fundet indikere at det er muligt at selvbestøve og at det er muligt at krydse med andre nærtbeslægtet planter (der eksistere i naturen variationer af arten).
    Hvis det ikke er muligt så er det vigtigt at de to planter (blomster) ikke er fra den samme plante, men opformeret fra frø.
    Ps. det ville være dejligt hvis du ville vedhæfte billedet.

    #3192
    janne
    Deltager

    Hej Bamse
    Rigtig mange tak for din nyttige og præcise forklaring!
    Jeg har nu bestøvet den nye irisblomst. Og denne gang var min viden om irisens, især kvindelige, anatomi så meget mere præcis, at jeg nu har en mini-iris med en dejlig tyk, opsvulmet ovarie-/frugtknude. Knapt 2 cm høj og halvt dækket og beskyttet af hylsterbladene.
    Og selvbestøvning af irisblomsten, med lidt fremmed hjælp, var altså heldigvis også mulig i praksis.
    Så nu er det bare at vente spændt…
    Jeg vedhæfter billeder af iris lacustris’en før og efter bestøvning så snart jeg har fundet ud af, hvordan jeg kan formindske fotografierne, så de biver i acceptabel størrelse.
    Hilsen Jannedw

    #3193
    Bamse
    Keymaster

    Hej igen
    Du kan sende billederne til kasser@dils.dk så skal jeg nok ordne det!

    #3194
    Bamse
    Keymaster

    Det er dejligt med billeder af hvad der bliver skrevet om!
    Her kan man se at det drejer sig om en meget lille Iris type (art). Min formodning om at den måtte være i potte eller på anden måde anbragt et sted eller på et tidspunkt (sen modtagelse/plantning) hvorved dens naturlige blomstertidspunkt kunne udskydes. Planten vil normalt (hvis man kan sige noget er normalt) i slut maj.
    Tekst til billeder:
    1. knop med de hvide mærker synlige på ‘bagsiden’/ydersiden af knoppen samt min bedre halvdels pegefinger.
    Man kan se, at bladene er halvt gennemsigtige (så det er nemt at se, når der er en knop på vej, selv når den er lille og endnu er helt skjult endnu i hylsterbladene).

    1. blomst med gul og hvid ‘kam’ og mørkere pletter blåt rundt om.

    2. blomst, som det lykkedes at bestøve efter din opskrift (dog uden at lemlæste støvdragerne).

    Og endelig den tykke, dejlige frugtknude, som forhåbentlig vil modne (med lidt hjælp?)

    Mvh Jannedw

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.